Ruszyła II edycja kampanii „Nie miej tego gdzieś! Wszystko na temat raka jelita grubego”
Ruszyła kolejna edycja kampanii "Nie miej tego gdzieś!". Jej celem jest podnoszenie świadomości związanej z rakiem jelita grubego. W pierwszej edycji nacisk kładliśmy przede wszystkim na profilaktykę. W tym roku chcemy być bliżej pacjenta, u którego już rozpoznano raka jelita grubego - wyjaśnia Iga Rawicka, szefowa Fundacji EuropaColon Polska.
Rawicka dodaje, że edukacja jest kontynuowana. Ważne, by ludzie wiedzieli, jakie są czynniki ryzyka i objawy, których nie należy ignorować. Zachęcamy do zgłoszenia się na badanie przesiewowe w kierunku raka jelita grubego po 50. roku życia, ponieważ wczesne wykrycie daje szanse na całkowite wyleczenie. W II edycji kampanii położono nacisk na towarzyszenie już zdiagnozowanemu pacjentowi i wspieranie go na poszczególnych etapach choroby.
Kampania „Nie miej tego gdzieś! Wszystko na temat raka jelita grubego” potrwa do końca roku. Patronat nad nią objęły: Polskie Towarzystwo Onkologiczne, Polskie Towarzystwo Chirurgii Onkologicznej, Polskie Towarzystwo Onkologii Klinicznej i konsultant krajowy w dziedzinie onkologii klinicznej.
Centra Kompetencji Raka Jelita Grubego
Od czerwca zeszłego roku w Polsce powstają kolejne Centra Kompetencji Raka Jelita Grubego (Colorectal Cancer Units). Pomysł na wprowadzenie modelu kompleksowej opieki dla chorych z nowotworem jelita grubego jest wzorowany na podobnym modelu obowiązującym w leczeniu raka sutka. By podpisać umowę z NFZ-etem, należy spełnić wiele warunków. Spełniły je m.in. Białostockie Centrum Onkologii i Dolnośląskie Centrum Onkologii, Pulmonologii i Hematologii (Fundacja EuropaColon Polska współpracuje z nimi już od paru lat).
Tylko w tych dwóch ośrodkach onkologicznych jest przyjmowanych w sumie niemal 1000 pacjentów, z czego ponad połowa jest operowanych. A to już są statystyki na poziomie międzynarodowym [w DCOPiH rocznie przyjmowanych jest 500 pacjentów, a 350 z nich leczonych jest operacyjnie. Zaś pod opieką BCO jest 450 pacjentów, w tym 200 operowanych] – wylicza Iga Rawicka.
Specjaliści zgadzają się co do tego, że skupienie się na jednym narządzie daje lepsze rezultaty. Zespół zdobywa większe doświadczenie i jest bardziej skuteczny, a pacjent zostaje otoczony kompleksową opieką.
Materiały dla pacjentów
Na witrynę internetową kampanii, gdzie zamieszczono wiele cennych informacji, można wejść, skanując np. kod QR ze specjalnych wyświetlaczy LED na terenie obu wspomnianych ośrodków. Interaktywne wyświetlacze będą dostępne również w innych Colorectal Cancer Units, np. w Kielcach, Krakowie czy Łodzi. Warto też zajrzeć na podstronę Fundacji EuropaColon Polska.
W materiałach w przejrzysty sposób przedstawiono objawy, badania, na których opiera się rozpoznanie, stopnie zaawansowania choroby, stopnie zróżnicowania raka jelita grubego, a także metody leczenia. Pacjenci w różnym wieku podzieli się z innymi historią swojej choroby.
Oprócz tego multidyscyplinarny zespół przygotował dla pacjentów szereg filmów, w których omówiono różne zagadnienia, np. czym są współczesna radioterapia, a szczególnie radioterapia stereotaktyczna, czy operacja TATME (od ang. Transanal Total Mesorectal Excision), czyli laparoskopowa operacja przezodbytniczego całkowitego wycięcia odbytnicy (ten innowacyjny zabieg pozwala uratować zwieracz odbytnicy u pacjentów z nisko położonymi guzami).
Komentarze (0)