Chińczycy wpadli na pomysł niezwykłego autobusu
Podczas Beijing International High-Tech Expo jedna z chińskich firm zaprezentowała niezwykłą koncepcję futurystycznego autobusu. Chińczycy proponują zbudowanie pojazdu szerokiego na dwa pasy ruchu, który porusza się po ułożonych wzdłuż drogi szynach, który miałby taki kształt, że inni użytkownicy drogi mogliby przejeżdżać pod nim.
Pojazd - bardziej przypominający tramwaj - zabierałby do 1400 pasażerów i mógłby poruszać się prędkością do 60 km/h. Zaletą takiego rozwiązania miałyby być znacząco niższe koszty i znacznie krótszy czas budowy niż w przypadku metra. Firma, która wpadła na pomysł pojazdu twierdzi, że pierwsze jego testy odbędą się już w bieżącym roku w jednym z chińskich miast.
Zapraszamy do obejrzenia filmu, przedstawiającego koncepcję nowego systemu komunikacji. Warto zauważyć, że na filmie nie widzimy wsiadających i wysiadających pasażerów. Można się domyślać, iż potrzebowaliby oni specjalnych przystanków na podwyższeniach.
Komentarze (12)
pogo, 23 maja 2016, 11:50
Pomysł fajny. Ciekawe tylko jak z jego realnym poruszaniem się po mieście, bo przy 2,10m miejsca pod spodem może być nieciekawie przy spotkaniu z czymś odrobinkę wyższym.
Pewnie będą znaki, że pojazdy powyżej 2m nie mogą jeździć tymi pasami, ale wiemy jak bardzo wszyscy u nas trzymają się takich przepisów.
Jajcenty, 23 maja 2016, 12:04
No cóż. Bezpieczeństwo 1400 pasażerów jest ważniejsze. Za znakami wystarczy zawiesić betonowe belki. Wcześniej można powiesić plastikowe, lekkie w charakterze ostatniego ostrzeżenia
tempik, 23 maja 2016, 12:21
ale jak skręcić na skrzyżowaniu pod takim pojazdem? no chyba że nie masz wyboru i jedziesz w jedynym słusznym kierunku
Sławko, 23 maja 2016, 12:40
No to chyba pod pojazdem nie skręcasz.
Jak masz z lewej ciężarówkę z dużą kontenerową naczepą i chcesz skręcić w lewo (jeden pas do skrętu w lewo), to:
1. Wyprzedzasz czym prędzej ciężarówkę prawym pasem, bo musisz być pierwszy,
2. Zwalniasz, by zjechać spokojnie za nią na lewy pas,
3. Pakujesz się w ciężarówkę mając nadzieję, że zepchniesz ją z drogi,
4. Pakujesz się w ciężarówkę mając nadzieję, że jej tam jednak nie ma.
Wybierz właściwą odpowiedź zgodną z własnym temperamentem dobrego kierowcy.
pogo, 23 maja 2016, 12:44
ad 4. Ciężarówka Schrödingera. Póki nie spróbujesz w nią walnąć to ona jednocześnie istnieje i nie istnieje.
ad 3. Możesz spokojnie stosować mając samochód z silnikiem na energię próżni.
rahl, 23 maja 2016, 13:01
Ja wybieram opcję 3,5 z prawdopodobieństwem sigma=a przy a zmierzającym do absurdu
Przemek Kobel, 23 maja 2016, 14:25
Ja nie mówię, że to jakieś pojazdy powszechnego użytku, ale zakaz wjazdu dla tak zacnych maszynek https://en.wikipedia.org/wiki/Land_Rover_Defender byłby niedopuszczalny.
tempik, 23 maja 2016, 14:35
rozwiązanie bardzo dobre pod warunkiem, że jezdnia będzie oddzielona od torowiska jakimś murkiem żeby nie wpakować się pod kolejkę i małą iloscią wjazdów i zjazdów(rodzaj autostrady przez miasto) bo nie wyobrazam sobie tylko 2 pasy bez wydzielonych na skręty lewo/prawo i zatrzymywanie całego ruch co kawałek
raweck, 23 maja 2016, 14:41
Bieganie poboczem przestanie być bezpieczne
Ergo Sum, 23 maja 2016, 14:46
Raczej nie "wpadli" bo koncepcja była już opisywana w czasopismach chyba z 10 lat temu.
Pomysł sprytny, ale rodzi szereg problemów - nie tylko skrzyżowania i wysokie samochody, także trudny wymóg utrzymania wąskiego pasa ruchu dla samochodów pod spodem, także kwestia podniesienia wszystkich kabli i świateł, całej sygnalizacji. Nie mniej w wielkich miastach chińskich gdzie główne arterie mają po 6 pasów całkiem możliwy do realizacji. Wsiadanie nieco uciążliwe, ale odpada kwestia robienia zatok i ekstra przystanków na poboczu - tak więc są plusy i minusy. Jest to krok do stworzenia siatki komunikacji 3D - która przestanie sprawiać jakiekolwiek problemy korkowe - nie łatwiej jednak od razu przejść na Public Rapid Transport ????
tempik, 23 maja 2016, 14:54
mozna na dole puscić drugą niską kolejkę zamiast samochodów i przewozić x2 ludków albo x2 szybciej.
pogo, 23 maja 2016, 15:35
@@Przemek Kobel
Bardziej istotny problem widzę w ruchu karetek i wozów strażackich.