Wirtualny manekin
Grupa firm z branży motoryzacyjnej powołała do życia Global Human Body Model Consortium, którego celem jest stworzenie idealnego manekina do testów zderzeniowych. Co ciekawe, manekin nie będzie bytem fizycznym, a wirtualnym.
Obecnie wykorzystywane manekiny są bardzo niedoskonałym przybliżeniem ludzkiego ciała i jego reakcji na wypadek samochodowy. Wystarczy wspomnieć, że produkowane są tylko trzy rodzaje manekinów różniących się miedzy sobą wagą i wielkością.
Tymczasem wirtualny manekin będzie łatwo konfigurowalny, można będzie zmieniać zarówno jego kształt zewnętrzny, jak i dane dotyczące budowy wewnętrznej. Możliwe zatem stanie się symulowanie kości, skóry, ścięgien, mięśni, organów wewnętrznych czy płynów ustrojowych i zbadanie, jak poszczególne elementy ciała zachowają się podczas kraksy.
Stworzenie wirtualnego manekina pozwoli też zaoszczędzić pieniądze wydawane obecnie na prawdziwe testy zderzeniowe. Ponadto wirtualny byt będzie praktycznie nieśmiertelny, podczas gdy prawdziwy manekin jest używany przez około 10 lat, a po każdym teście trzeba go naprawiać.
Prace nad wirtualnym manekinem to logiczna konsekwencja postępu technicznego. Obecnie na ekranach komputerów testuje się różne części samochodów czy samolotów, następnym krokiem może więc stać się testowanie wirtualnego ciała człowieka.
Komentarze (2)
mikroos, 9 stycznia 2009, 18:05
Nie bardzo rozumiem. Manekin będzie co prawda wirtualny, ale samochód i tak trzeba będzie trzeba rozbić, a w środku trzeba będzie ustawić akcelerometry i mnóstwo innych czujników. Jakoś trzeba będzie przecież określić, jakie siły działałyby normalnie na manekina.
oscyloskop, 9 stycznia 2009, 22:36
W artykule jest mowa o symulacji komputerowaj "manekina" tak samo jak symuluje się testy zderzeniowe samochodów. Ciało człowieka jest dużo bardziej skomplikowane niż układ płaszczyzn metalicznych. Zapewne nadal bedziemy korzystać z tradycyjnych manekinów ale tylko podczas ostatecznych testów, tak jak korzysta się z realnych samochodów. Natomiast podczas projektowania, symulacje dają niesamowitą oszczędność kosztów i czasu. Trzymam kciuki za udany model cyfrowy manekina człowieka.