![](/media/lib/42/neuron-77ad8ea6496330313f217633344b3e30.jpg)
Sklejacz synaps
9 grudnia 2010, 12:06Cząsteczka SynCAM 1 rozciąga się w poprzek synapsy. Stanowi coś w rodzaju kleju łączącego komórki i wpływa na uczenie. Ponieważ stan i budowa synaps mają wielki wpływ na szereg chorób i zaburzeń, naukowcy z Uniwersytetu Yale liczą na to, że dzięki ich odkryciu powstaną nowe metody terapii choćby alzheimeryzmu czy autyzmu.
![](/media/lib/203/n-synapsyneuron-75ebfa07e27aa26f5c40dfd49249f542.jpg)
Autycy mają więcej synaps
22 sierpnia 2014, 14:04Dzieci i młodzież cierpiące na autyzm mają nadmiar synaps w mózgu. To wynik spowolnionego procesu przycinania synaps w mózgach autyków. Autorzy odkrycia, naukowcy z Columbia University Medical Center, zauważają, że jako iż synapsy służą komunikacji pomiędzy neuronami, ich nadmiar może mieć znaczny wpływ na funkcjonowanie mózgu
![© Pixzl Creativelicencja: Creative Commons](/media/lib/19/1197971471_132989-a8ad00ba45257b9dd871637781976520.jpeg)
Układ odpornościowy rzeźbi mózg
18 grudnia 2007, 09:37Badacze ze Szkoły Medycznej Uniwersytetu Stanforda uważają, że proces przycinania (redukowania) połączeń nerwowych, podczas którego mózg staje się bardziej zorganizowany, jest kierowany przez układ odpornościowy.
![](/media/lib/77/synapsa-z-nanorurek-3864434e0c1a88ba1040bb0b70c26b2e.jpg)
Uzyskano działającą synapsę z nanorurek węglowych
22 kwietnia 2011, 10:10Inżynierowie z Uniwersytetu Południowej Kalifornii uzyskali funkcjonującą synapsę z węglowych nanorurek. Rozwiązanie będzie można wykorzystać w protezach mózgowych lub po spięciu wielu takich synaps, do stworzenia syntetycznego mózgu.
![](/media/lib/93/n-neurony-10635367e6df98f82261c5ab9cfede67.jpg)
Wiadomo już, jak działa białko kluczowe dla uczenia i pamięci
8 stycznia 2015, 13:43Naukowcy z Uniwersytetu Johnsa Hopkinsa zidentyfikowali rolę białka kluczowego dla uczenia i pamięci. Okazuje się, że kinaza CamKII usuwa z kolców dendrytycznych zbitki innego białka - SynGAP (od ang. synaptic GTPase-activating protein).
Podwójna pamięć
6 stycznia 2008, 00:41Doświadczenia wielu osób dowodzą, że aby lepiej opanować pewne czynności, należy je wielokrotnie powtarzać. Jednocześnie z badań nad synapsami łączącymi neurony wynika, iż powtarzanie tych samych bodźców osłabia odpowiedź na nie. Badacze z Carnegie Mellon University oraz Instytutu Maxa Plancka odkryli mechanizm, za pomocą którego można wyjaśnić wspomniany paradoks.